خرید اینترنتی از فروشگاههای اینترنتی رو به گسترش است. در این میان انتخاب فروشگاه اینترنتی برای انجام خرید مایحتاج همانند انتخاب محل خرید فیزیکی یکی از دغدغههای خریداران است.
دو فروشگاه شناخته شده در میان فروشگاههای اینترنتی موجود، دیجیکالا و بامیلو هستند. در این نوشته تلاش میکنم برخی مزایا و معایب هر یک از این دو فروشگاه که در خریدهای قبلی تجربه کردهام را با شما در میان بگذارم
دیجیکالا
دیجیکالا از قدیمیترین فروشگاههای اینترنتی موجود به شمار میرود و یکی از علتهای موفقیت و شهرت آن هم همین موضوع است. قدمت در کنار مزایای دیگری که دارد سبب ایجاد تجربه و بهبود فرآیندها میشود. از جمله فرآیندهای پرداخت، ارسال کالا، برگشت کالا و بسیاری فرآیندهای موجود در داخل فروشگاه اینترنتی
از این جهت دیجیکالا در اغلب بخشها دارای فرآیندهایی آزمونشده و بهبود یافته است که ممکن است برای بسیاری از خریداران، مزیت به حساب آید.
یکی از ویژگیهایی که در خرید مورد توجه خریداران قرار میگیرد، خرید با حداقل قیمت است. دیجیکالا در این بخش هرچند با تضمین کمترین قیمت تلاش کرده، تا مشتریان را به خود جذب کند ولی همیشه این ادعای دیجیکالا صحت ندارد و موارد زیادی مشاهده شده که قیمتهای این فروشگاه حتی تا مقدار قابل توجهی از بازار یا فروشگاههای اینترنتی دیگر بالاتر بوده است.
در زمینهی ارسال کالا، دیجیکالا در مواقعی که حجم خریدهای عمومی زیاد نباشد به خوبی عمل میکند و کالا را به موقع و سریع برای شما ارسال میکند.
ولی در زمانهای ترافیک سفارشات، تاخیر چندین روزه و دامنههای ساعت ارسال طولانی و غیرقابل قبول، برای خریداران نارضایتی ایجاد میکنند.
بامیلو
بامیلو در بهار سال ۱۳۹۸ به طور رسمی تعطیل شد. هرچند علت اصلی تعطیلی به طور رسمی اعلام نشد، ولی در ادامه برخی مشکلات این سایت را که در پایان سال ۱۳۹۵ اینجا نوشته بودم میتوانید مطالعه کنید
بامیلو بر خلاف دیجیکالا در زمانی کوتاه و به لطف تبلیغات بسیار گسترده و سنگین توانست خود را به مشتریان بشناساند. در ابتدای فعالیت بامیلو، خطاهای بعضا مضحک مخصوصا در ارسال کالا به چشم میآمد. برای مثال یک سفارش که جمعا قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان بوده است، را در سه ارسال پی در پی برای مشتری میفرستاد. برخی تماسهای عجیب در ساعتهای عجیبتر برای پیگیری ارسال کالاهایی که در دست مشتری بوده است نیز برای من پیش آمد.
با گذشت زمان و رفع این گونه مشکلات، بامیلو اکنون نسبت به ابتدای شروع فعالیت مشکلات کمتری را تجربه میکند.
بامیلو بر خلاف دیجیکالا فاقد انبار برای ارسال کالا است و هر کالای سفارش داده شده را تک به تک از تامینکنندگان دریافت میکند و سپس آن را ارسال مینماید.
این موضوع گاهی سبب ایجاد تاخیرهای چندین روزه و آزار دهنده برای ارسال برخی کالاها میگردد.
از نظر قیمت، بامیلو به دلیل عدم انبارش کالا، گاهی قیمتهای مناسبی را به خریداران ارائه میکند.
یکی از مشکلات بامیلو که هنوز به چشم میآید. نقص در اطلاعات ارائه شده برای هر کالا است. این نقص اغلب به این دلیل است که تامین کنندگان مسئول درج اطلاعات محصول در سایت بامیلو هستند و به دلیل ناآشنایی با سیستمهای کامپیوتری، این اطلاعات گاهی ناقص و ناکافی هستند.
بنابراین انتخاب که گام نخست هر خرید به شمار میرود در بامیلو با سختی به انجام میرسد.
فروشگاههای دیگر
علاوه بر دیجیکالا و بامیلو، دهها فروشگاه اینترنتی دیگر که در ابعاد کوچکتر به فعالیت میپردازند، میتوانند برای خرید کالا انتخاب شوند. این فروشگاهها ممکن است خدماتی بهتر یا بدتر از دو گزینهی قبلی به مشتریان خود ارائه نمایند که به دلیل تازه بودن عادت خرید اینترنتی و فراگیر نشدن آن در میان تودهی مردم، هنوز نمیتوان قضاوت مناسبی در مورد این فروشگاهها به عمل آورد.
بهترین گزینه برای خرید اینترنتی
به دلیل انحصار غیررسمی موجود در بازار خرید اینترنتی ایران، هنوز شرایط ایدهآل برای خرید اینترنتی مشتریان موجود نیست. وجود صدها فروشگاه شخصی و بی نام و نشان در کنار وجود دو فروشگاه قدرتمند و بزرگ که هر روز بسته به شرایط خود، شرایط خرید و فروش خود را تغییر میدهند و به دلیل عدم نیاز به رقابت سنگین، نیازی به رعایت حقوق مصرف کنندگان در خود نمیبینند، هیچ گزینهی برتری وجود ندارد و برای هر خرید مقایسهی مورد به مورد شرایط و قیمت فروشگاههای مختلف بهترین گزینه به شمار میرود. مخصوصا در خریدهایی که قیمت آن قابل ملاحظه است.
گاهی فروشگاههای کمترشناخته شده، برای جذب مشتریان بیشتر، خدماتی به مراتب بهتر از فروشگاههای بزرگ به مشتریان خود ارائه مینمایند و به همین دلیل بهترین گزینه برای خرید به شمار میروند و گاهی فروشگاههای بزرگ در اجناسی که قیمت مشخصی دارند، به دلیل سرعت و اطمینان بیشتر، گزینههای مناسبتری به شمار میروند