دو ابزار فریم ورک و CMS یا سیستم مدیریت محتوا سرعت طراحی سایت‌های اینترنتی و برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای تحت وب را افزایش داده‌اند، توسعه‌پذیری آن‌ها را با سهولت همراه کرده‌اند و همچنین مزایای جانبی دیگر مانند قابلیت به‌روزرسانی، امنیت، کارایی و کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته‌اند.

تعداد فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی وب به زبان php زیاد است. همین وضعیت در سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد. ولی چرا تعداد انگشت‌شماری از این سیستم‌ها شناخته شده هستند و تعداد کمتری از این میان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای فریم ورک و CMS

بدون شک مزایایی در این سیستم‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها توسط جامعه‌ی برنامه‌نویسان در سرتاسر دنیا مورد تایید قرار می‌گیرند.

مزایای مهم این سیستم‌ها عبارتند از: توسعه‌ی منظم، رفع اشکال منظم، مستندات کافی و مناسب، کیفیت و امنیت بالا، قابلیت تغییرات و افزودن امکانات به آسانی و کاربری آسان و امکان فعالیت گروهی در توسعه و کاربری.

هر چه تعداد کاربران یک فریم‌ورک برنامه‌نویسی یا سیستم مدیریت محتوا بیشتر باشد، امکانات آن بیشتر و اشکال‌های آن نیز کمتر خواهد بود زیرا توسط گروه بزرگی از کاربران آزمون و خطایابی می‌شود.

از طرف دیگر حجم امکانات این سیستم‌ها آنقدر بزرگ می‌شود که رقابت و رسیدن به شرایط فعلی آن‌ها در زمان کوتاه و توسط تیم‌های چند نفره یا چند ده نفره هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

برنامه‌نویسی فریم ورک و CMS اختصاصی

در این میان برخی افراد و شرکت‌ها ادعا می‌کنند هیچ یک از CMSها و فریم‌ورک‌های موجود مناسب نیستند و ما گزینه‌ای بهتر را ایجاد کرده‌ایم.

به جرات می‌توان گفت اغلب این افراد و شرکت‌ها با هدف سودجویی و دریافت مبالغ بیشتر، چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند. برای مثال کافی است بدانید سیستم وردپرس به اندازه‌ی ۹۰ سال کار مستمر یک برنامه‌نویس امکانات دارد.

حال چگونه یک شرکت چند نفره به فرض داشتن پشتوانه‌ی فنی لازم، چنین سیستمی را توسعه دهد و در عین حال امکانات و ویژگی‌هایی بهتر از وردپرس را نیز در اختیار مشتری قرار دهد؟

در این نوشته قصد نداریم برنامه‌نویسی سفارشی را زیر سوال ببرم. بلکه استفاده از CMS اختصاصی در هنگامی که CMSهای متداول قابل استفاده هستند و مزایایی به مراتب بیشتر از کدنویسی یک یا چند برنامه‌نویس متوسط را در اختیار شما می‌گذارند، مورد پرسش قرار گرفته است.

همین شرایط در مورد فریم‌ورک‌های اختصاصی نیز برقرار است. یک فریم‌ورک پیشرفته مانند لاراول طی چندین سال توسط هزاران برنامه‌نویس خبره در سر تا سر جهان مورد بررسی، آزمون و استفاده قرار گرفته، امکانات متنوعی به آن افزوده شده، اشکال‌های متعددی از آن رفع شده و این فرآیند در آینده نیز به همین شکل در حال ادامه است.

هیچ شرکت چند نفره و چند ده نفره توانایی بالقوه برای رقابت با این سیستم را نخواهد داشت. چه برسد به توانایی بالفعل.

برای پیشگیری از چنین فریب‌هایی، استفاده از دانش مشاورین خبره پیش از سفارش خدمات نرم‌افزاری ضروری و موجب بهره‌برداری مناسب از منابع و دستیابی به نتایج بهینه خواهد شد.

برای دانستن اینکه فریم ورک چیست اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *