مشتریان و نمایندگان شرکت یا سازمان یکی از مهمترین داراییهای آن به شمار میروند و تمام فعالیتهای لازم جهت افزایش رضایتمندی و خدماترسانی به آنان میبایست به انجام برسد.
اگر شرکت یا سازمان نتواند مشتریان قدیمی را راضی نگهدارد و بالاتر از آن، به آنان حس خوب تزریق کند، رقبا به سادگی میتوانند تا مشتریان را به خود جذب کنند.
یکی از روشهای خوب که میتواند در جهت رسیدن به هدف فوق مورد استفاده قرار گیرد، راه اندازی پورتال مشتریان است.
بخشهای معمول در پورتال مشتریان میتواند شامل موارد زیر و بسیاری امکانات دیگر باشد:
- آموزش در مورد خدمات و محصولات
- آموزش بازاریابی
- خدمات پس از فروش
- ارائه اطلاعات تخصصی در زمینههای مدیریت، کسب و کار و نیروی انسانی
- سیستمهای دریافت سفارش و فروش کالا
- سیستمهای تیکتینگ و رفع مشکلات
- ارائه مستندات و بروشورها و فیلمها و سایر موارد مربوط به محصولات و خدمات
- بخشهایی برای همکاری بین نمایندگان جهت تقویت قدرت فروش
- ارائه اطلاعات بازار از طرف شرکت و نمایندگان به یکدیگر
مهمترین عملکرد پورتال مشتریان این است که نمایندگان یا مشتریان حس میکنند برای شرکت ارزشمند و با اهمیت هستند و احساس میکنند چون مشتری شما هستند به این پورتال دسترسی دارند.
این گونه مشتریان متوجه میشوند که اگر با رقبای شما وارد داد و ستد شوند، از دسترسی به پورتال ارزشمند شما محروم میشوند و این خود عاملی مهم برای نگهداری مشتریان و جلب رضایت آنان خواهد بود.