BIOS قلب یک کامپیوتر است که وظیفه دارد ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار را برقرار کند. همچنین وظایف مهم دیگری بر عهده دارد در نتیجه، کوچکترین اشکال در عملکرد آن می‌تواند سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار شود.

هر از چندگاهی ممکن است سازندگان مادربورد یا لپ‌تاپ، نگارش جدیدی از نرم‌افزار بایوس را در سایت خود منتشر کنند تا استفاده کنندگان آن را روی سیستم خود بارگزاری نمایند.

به دلیل حساسیت زیاد و عدم هماهنگی به ویژه هنگامی که سیستم‌عامل ابتدایی لپ‌تاپ روی سیستم شما نصب نیست، ممکن است پس از به‌روزرسانی با اشکالات مختلفی روبرو شوید. اشکالاتی از جمله: کار نکردن درایو DVD، عمل نکردن دکمه‌های خاص صفحه‌کلید، اشکال‌هایی در نمایش تصویر، عدم کارکرد صحیح کارت شبکه با سیم و بی‌سیم و اشکالات متعدد در سایر قطعات.

پیش‌بینی ایجاد اشکال پس از نصب نسخه‌ی جدید نرم‌افزار بایوس، تقریبا غیرممکن است.

برای پیش‌گیری از ایجاد اشکال و دردسرهای زیاد پس از آن،

در صورت عدم آشنایی کافی با رفع اشکال سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به هیچ وجه نرم‌افزار بایوس را به تنهایی نصب نکنید. و حتما این کار را در حضور یا توسط یک متخصص انجام دهید.
هشدار دوم: پیشنهاد می‌کنم چنانچه سیستم مشکلی ندارد از انجام این کار به طور کلی صرف‌نظر کنید. چنانچه جزء افرادی هستید که به هر قیمت حاضرید این کار را انجام دهید،

هشدار سوم: بهتر است از نصب مستقیم نرم‌افزار BIOS خودداری کنید. در عوض ابتدا فایل دانلودی را که احتمالا یک فایل اجرایی فشرده است، بازگشایی کنید. فایل‌های متعددی درون این بسته وجود دارند. یک نرم‌افزار اصلی که معمولا ساخت شرکت‌های بزرگ تولید بایوس مانند اینتل است، داخل این بسته وجود دارد. سعی کنید راهنمای استفاده‌ی کامل از آن را در اینترنت بیابید. با استفاده از آن برنامه، یک نسخه‌ی پشتیبان از نگارش فعلی بایوس خود تهیه کنید و در یک محل مناسب نگهداری کنید. و در انتها نرم‌افزار بایوس خود را به‌روزرسانی کنید.

در حین این فرآیند آمادگی کامل جهت بالا نیامدن یا از دسترس خارج شدن سیستم خود را داشته باشید. بهتر است یک دیسک و فلش قابل بوت در دسترس داشته باشید تا در صورت بروز هر خطا، بتوانید نگارش قبلی بایوس را روی سیستم برگردانید.

و همچنین خود را آماده کنید تا چنانچه دسترسی و تعمیر سیستم مقدور نشد، آن را به نمایندگی یا یک محل برای تعمیر نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مراجعه کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *