به تازگی سایت‌هایی قارچ‌گونه در حال رشد هستند که با هدف بهبود سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل، خدمات جستجوی کلمات کلیدی و کلیک روی نام سایت شما را در تعداد زیاد به انجام می‌رسانند.

سئو گوگل

این سایت‌ها به ازای هر کلیک دریافت شده از فهرست نتایج گوگل مبلغی از آگهی دهنده دریافت می‌کنند و بخشی از این مبلغ را به تعداد زیادی از کاربران کلیک کننده پرداخت می‌کنند.

برای اطمینان از فریب‌کار بودن این گروه از سایت‌ها توجه به این نکته که اغلب این سایت‌ها خود در صفحات چند رقمی گوگل جای دارند کافی است.

 

کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

این سایت‌ها با ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و مراجعه به سایت‌های مختلف و ارسال پیام از طریق فرم‌های تماس، اقدام به فریب افراد و جذب مشتری می‌نمایند.

بررسی جایگاه مشتریان این سایت‌ها روی کلمات کلیدی گویای بی اثر بودن این شیوه برای موفقیت در سئو است.

اثر کلیک(CTR) روی جایگاه سایت

یکی از متخصصین گوگل در یک کنفرانس به طور ضمنی شرح داده است که تعداد کلیک نسبت به تعداد نمایش( CTR ) ممکن است موجب افزایش رتبه‌ی سایت شود.

با این وجود چند موضوع که اثرگذاری CTR روی رتبه‌بندی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

  1. ممکن است کاربران با کلیک زیاد روی نتایج، از این روش سوء استفاده کنند.
  2. ممکن است سایت‌هایی که کلیک دریافت نمی‌کنند، پاسخ مخاطب را با توضیحات متا یا عنوان داده باشند.
  3. دریافت کلیک‌های غیرطبیعی نسبت به سایر رقبا به ویژه هنگامی که جایگاه سایت در رتبه‌های نخست گوگل نیست به احتمال زیاد نشانه‌ای از تقلب است.
  4. اثرگذاری CTR روی رتبه تنها زمانی قابل توجه خواهد بود که گوگل صفحه‌ی مورد نظر را حاوی پاسخ به درخواست مشتری بداند. سایتی که از نظر عوامل دیگر، پاسخی به نیاز مشتری محسوب نشود، CTR اثری روی جایگاه آن نخواهد داشت.
  5. در صورت اثرگذاری CTR روی سئو، باید توجه داشت که این تنها یک عامل از صدها عامل موثر در رتبه بندی است و هیچ گاه یک عامل نمی‌تواند آنقدر قدرتمند شود که جایگاه عوامل دیگر را پر کند. برخی از عوامل مهم مانند سازگاری با موبایل، سرعت سایت، کیفیت محتوا و بک‌لینک‌های طبیعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که نبود آن‌ها تمامی عوامل دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  6. با فرض اینکه تمامی شرایط و احتمالات برای اثرگذاری CTR‌ روی سئو موجود باشد، توقف این سیستم، اثر مثبت به جا گذاشته را نیز از بین خواهد برد و این کار به صورت مستمر می‌بایست به انجام برسد زیرا این کار اثری روی سایر عوامل مهم بر جای نخواهد گذاشت.

برای مثال فرض کنید در حالت عادی روزانه ۵۰ جستجو برای کلمه «طراحی سایت» در گوگل به انجام برسد. این ۵۰ جستجو به ۴۵ کلیک روی ۲۰ سایت تبدیل می‌شوند. با افزایش ناگهانی تعداد جستجو از ۵۰ به ۳۰۰ جستجو و تخصیص ۲۵۰ کلیک از این تعداد کلیک روی سایتی که در صفحه‌ی ۵ گوگل قرار دارد، انتظار افزایش جایگاه سئو کاملا غیر منطقی خواهد بود.

گوگل همان گونه که قادر به محاسبه‌ی CTR است، توانایی نگهداری و مقایسه‌ی این عدد را نیز دارا است.

جمع‌بندی آنکه ممکن است افزایش CTR آن هم به مقداری که سبب ایجاد شک نشود، جایگاه سایت را افزایش دهد، ولی دریافت روزانه ۱۰۰۰ کلیک برای یک کلمه کلیدی روی عنوان سایتی که در صفحه‌ی ۵ گوگل قرار دارد، و در شرایطی که این کلمه در حالت عادی روزانه ۱۰۰۰ جستجو ندارد نه تنها سبب بهبود جایگاه گوگل نخواهد شد، بلکه ممکن است موجب دریافت جریمه نیز بشود.

با بررسی وضعیت سئو چندین مورد از سایت‌هایی که این گونه خدمات را ارائه می‌کنند، مورد ویژه‌ای که جایگاه قابل توجهی داشته باشد یافت نشد، اغلب این سایت‌ها سایت‌هایی هستند که ناشناس و به دنبال جذب رتبه هستند. در میان مشتریان این شرکت‌ها، به ندرت مشتریان قدرتمند و دارای رتبه‌های برتر قابل مشاهده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *