وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوا هستند که از جهت‌هایی با یکدیگر شباهت و از جهت‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند. موارد استفاده، مزیت‌ها و معایب این دو سیستم، مطالبی هستند که در این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت.

جوملا وردپرس

تفاوت‌های وردپرس و جوملا

وردپرس سیستمی است که اگر چه قابلیت توسعه دارد، ولی بر پایه‌ی وبلاگ طراحی شده است و برای تولید یک سایت که بخش‌های سفارشی زیادی داشته باشد، چندان منعطف نیست. در طرف دیگر، جوملا بر پایه‌ی ماژول یا جعبه‌ها طراحی شده است. در هر صفحه‌ی جوملا از یک کامپوننت یا موضوع اصلی استفاده می‌شود و در محل‌های مختلف صفحه هم می‌توان ماژول‌های مختلف را قرار داد.

برای مثال می‌توان یک صفحه‌ی اصلی با موضوع اخبار درج شده در سایت به وجود آورد و در بخش‌های پایین و بالای صفحه، ماژول‌هایی با موضوع‌های تبلیغات، فایل‌های دانلودی، منوها و … را درج کرد.

اگرچه وردپرس نیز این امکانات را در اختیار طراح سایت قرار می‌دهد، ولی امکانات جانبی مانند مدیریت دسترسی‌ها و برخی دیگر از تنظیمات را به راحتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

وردپرس سیستمی سبک و سریع است. در مقابل جوملا با اضافه کردن امکانات متنوع و برای پوشش دادن بسیاری از نیازهای مختلف طراحی شده است. این موضوع سبب می‌شود بار پردازشی و سرعت جوملا به همین نسبت تغییر کند. در نتیجه یک سایت آماده شده با وردپرس در مقایسه با جوملا سریع‌تر و کم‌حجم‌تر است.

مدیریت جوملا برای کاربران تازه‌کار کاری بسیار دشوار است. در عوض، یادگیری استفاده از بخش‌های مدیریت وردپرس بسیار آسان و در عرض زمانی کوتاه امکان‌پذیر است.

به‌روزرسانی

به روزرسانی سیستم‌های نرم‌افزاری موضوعی پر اهمیت است. به‌روزرسانی جوملا گاهی بسیار مشکل و پرهزینه است. ارتقای پوسته و افزونه‌ها در جوملا گاهی نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی زیاد است. در مقابل سازگاری نگارش‌های مختلف وردپرس با یکدیگر بسیار بالا است و با چند کلیک ساده یا حتی به صورت اتوماتیک می‌توان از آخرین به‌روزرسانی‌های وردپرس استفاده کرد.

سفارشی‌سازی

ایجاد یک قالب برای جوملا با توجه به سیستم ماژولی آن کاری آسان و سریع است. در مقابل تولید یک قالب برای وردپرس به زمان و تخصص بیشتری نیازمند است.

سفارشی کردن بخش‌های مختلف وردپرس با استفاده از سیستم توسعه‌ی موجود در آن آسان و در دسترس است. در مقابل برای ایجاد تغییرات در هسته‌ی جوملا گاهی هیچ روش استاندارد جز تغییر در فایل‌های هسته وجود ندارد.

رفع مشکل و پشتیبانی

وردپرس توسط جامعه‌ی بسیار بزرگی از برنامه‌نویسان و کاربران استفاده می‌شود. این موضوع، یافتن راه‌حل‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای وردپرس را ساده‌تر از جوملا می‌نمایاند. در هنگام استفاده از جوملا گاهی یافتن راه‌حل برای مشکلات بسیار مشکل خواهد بود.

استفاده از جوملا برای سایت‌هایی که هدف تجاری، شرکتی و سازمانی دارند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، استفاده از وردپرس هم هر چند برای برخی نیازها مناسب و شدنی است، ولی ممکن است نیازمند صرف زمان بیشتری باشد.

نصب و راه‌اندازی

نصب و راه‌اندازی وردپرس بسیار ساده است. در کمتر از پنج دقیقه می‌توان یک سایت وردپرسی قابل استفاده را نصب و راه‌اندازی و استفاده کرد. ولی یک سایت جوملا به تنظیمات، تغییرات و سفارشی‌سازی‌های بیشتری نیازمند است.

امنیت و پایداری

وردپرس از نظر پایداری و امنیت در شرایط بهتری به سر می‌برد. استفاده‌ی بدون دقت از جوملا یا برخی از افزونه‌های آن می‌تواند امنیت سایت شما را در خطر بیندازد.

نتیجه‌گیری

وردپرس و جوملا دو سیستم بالغ در تولید محتوا هستند. انتخاب ابزار مناسب در هر مورد استفاده بر اساس نیازها و شرایط موجود انجام می‌پذیرد. هرچند سفارشی کردن هر دو سیستم به گونه‌ای که بتوانند کارایی سیستم دیگر را داشته باشند ممکن است، ولی زمان و هزینه‌ی صرف شده و همچنین کارایی سیستم نهایی یکسان نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *