خودروهای مدرن دارای سنسورهای متعددی هستند که عملکرد صحیح آن‌ها برای کارکرد درست خودرو مهم و حیاتی است. یکی از این سنسورها فشنگی آب خودرو است. فشنگی آب خودرو وظیفه دارد تا دمای آب درون موتور را اندازه‌گیری کند و آن را به ECU ارسال کند تا بر اساس آن اتفاقات متعددی رخ بدهد.

دمای آب داخل موتور باعث چه رویدادهایی می‌شود ؟

زمانی که دمای موتور کم است

هنگامی که دمای آب موتور کم است، ECU برای افزایش دما، نسبت سوخت و هوا را طوری تغییر می‌دهد تا خودرو زودتر گرم شود. گرم شدن خودرو برای کارکرد صحیح موتور ضروری است. افزایش ویسکوزیته‌ی روغن موتور و تغییر اندازه‌ی قطعات متحرک در دمای استاندارد باعث کارکرد روان‌تر موتور و کاهش استهلاک آن می‌شود.

زمانی که دمای موتور زیاد است

گرم شدن بیش از حد موتور باعث مشکلات دیگری می‌شود که از آن جمله احتمال آسیب دیدن قطعات متحرک خودرو و همچنین آسیب دیدن قطعاتی مثل واشرسرسیلندر است.

اهمیت تنظیم دمای خودرو

سنسور دمای آب یا فشنگی آب ممکن است یک قطعه‌ی ساده به نظر برسد ولی نقشی بسیار مهم در عملکرد صحیح خودرو دارد و اگر دمای آب را به درستی تشخیص ندهد، بدون درنگ باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید تا از خرابی‌های پرهزینه‌ی قطعات موتور جلوگیری شود.

خرابی فشنگی آب چه مشکلاتی به دنبال دارد ؟

هنگامی که دمای آب را کمتر تشخیص دهد

اگر دمای آب سرد تشخیص داده شود، ECU مقدار سوخت بیشتری به خودرو تزریق می‌کند که باعث می‌شود تا خودرو زودتر گرم شود، همچنین فن رادیاتور دیرتر روشن می‌شود. ترکیب این موارد باعث افزایش مصرف سوخت و مشکلات بزرگ‌تری مثل روغن‌سوزی، سوختن واشرسرسیلندر، آسیب‌دیدن رینگ‌ها و سیلندرها، سوخت ناقص خودرو و مشکلات جدی دیگر می‌شود.

همچنین این موضوع می‌تواند باعث افزایش دور موتور در هنگام حرکت یا سکون شود که در بسیاری از موارد به اشتباه ممکن است خرابی سنسور اکسیژن یا خرابی استپر موتور یا خرابی سنسور دریچه گاز یا سنسور دور موتور تشخیص داده شود.

هنگامی که دمای آب را بیشتر تشخیص دهد

تشخیص دمای آب بیش از حد باعث می‌شود تا فن خودرو زودتر روشن شود و اجازه ندهد موتور به میزان کافی گرم شود. حرکت موتور در دمای سردتر، باعث می‌شود تا احتراق به خوبی رخ ندهد و استهلاک قطعات متحرک خودرو بیشتر شود. همچنین باعث می‌شود مصرف سوخت افزایش پیدا کند و خروجی اگزوز آلودگی ایجاد کند.

هنگامی که نوسان‌های غیرواقعی داشته باشد

ممکن است فشنگی آب خروجی نوسان‌دار داشته باشد و سیگنال‌های نامنظم به ECU ارسال کند. در چنین شرایطی، وضعیت عملکرد خودرو بین حالت‌های بالا نوسان پیدا می‌کند. ممکن است دور موتور همیشه نوسان داشته باشد و فن خودرو به صورت نامنظم و بی وقت روشن و خاموش شود.

چه طور خرابی فشنگی آب را تشخیص بدهیم ؟

تشخیص خرابی فشنگی آب شواهد مشترکی با خرابی برخی سنسورهای دیگر خودرو دارد. مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند خرابی فشنگی آب را نشان بدهد، روشن و خاموش شدن بی وقت فن رادیاتور است.

اگر هنگامی که هنوز عقربه‌ی دماسنج خودرو به نزدیکی نقطه‌ی معیار (معمولا خط وسط) نرسیده است، روشن شود یا هنگامی که عقربه پس از عبور از خط معیار روشن می‌شود، می‌بایست هر چه زودتر خرابی فشنگی آب را بررسی کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

همچنین وجود نوسان در دور موتور به ویژه در حالت دور در جا، می‌تواند علامت خرابی این قطعه باشد. اگر موتور با صدای روان کار نمی‌کند یا لرزش دارد نیز از دلایلی است که خرابی فشنگی آب را نشان می‌دهد.

و در آخر اگر در معاینه فنی، میزان گازهای خروجی اگزوز در محدوده‌ی استاندارد نیست، ممکن است به دلیل خرابی فشنگی آب و ترکیب نادرست سوخت و هوا این اتفاق رخ داده باشد.

عمر مفید فشنگی آب چقدر است ؟

به طور معمول فشنگی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند. اگر عمر این قطعه از خودروی شما زیاد است، شاید بهتر باشد پیش از آنکه مشکلی برایتان درست کند، آن را در سرویس‌های دوره‌ای تعویض کنید.

ریمپ کردن برای اصلاح عملکرد فشنگی

ممکن است در تبلیغات مشاهده کنید که امکان ریمپ کردن ECU برای تنظیم دمای موتور وجود دارد. این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر فشنگی آب خودرو خراب است و می‌خواهید با ریمپ کردن آن را اصلاح کنید، به احتمال زیاد عمر مفید آن به پایان رسیده و ریمپ کردن شاید چند روز مشکل شما را حل کند ولی در ادامه نوسان‌های فشنگی، خسارت بیشتری به شما وارد خواهد کرد.

و اگر فشنگی سالم است و می‌خواهید با ریمپ کردن، مشکل دیگری را حل کنید، باز هم این راه حل موقتی است و دستکاری عملکرد استاندارد خودرو باعث ایجاد مشکلاتی در جایی دیگر خواهد شد.

چه عوامل دیگری می‌تواند روی عملکرد صحیح فشنگی آب اثر بگذارد ؟

فشنگی آب در مسیر جریان آب خودرو قرار دارد. اگر جریان آب به خوبی وجود نداشته باشد، عملکرد صحیح این قطعه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر واترپمپ خودرو به خوبی نتواند آب را به گردش در بیاورد یا اگر موتور خودرو هوا گرفته باشد یا اگر ترموستات به درستی عمل نکند، دمایی که فشنگی آب تشخیص می‌دهد اشتباه خواهد بود.

بهتر است به طور منظم میزان آب رادیاتور و تمیز بودن آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که آب به خوبی داخل موتور به گردش در می‌آید. همیشه از آب رادیاتور استاندارد که دارای کمترین میزان رسوب است استفاده کنید و به همراه آن بسته به شرایط آب و هوایی که دارید میزان مناسبی از ضد یخ و ضد جوش ترکیب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *