در این نوشته می‌خواهم تجربیات شخصی را از ابتلا به کرونا بنویسم. به عنوان کسی که دوبار با این بیماری درگیر شده است و بهبود پیدا کرده، امیدوارم این تجربیات کمکی باشد تا بتواند از ابتلای شما به این بیماری پیش‌گیری کند و در صورت ابتلا از انتشار آن جلوگیری کند و کمکی باشد برای بهبود موثرتر آن.

۱- هیچ چیز به اندازه‌ی پیشگیری مهم نیست

کرونا حتی زمانی که به صورت سبک شما را درگیر کند و حتی زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید، تجربه‌ای دردناک است. عوارض جسمی و روحی کرونا می‌تواند بسیار سخت باشد و تقریبا هر چیزی که خطر کرونا را به همراه داشته باشد، ارزش ریسک را ندارد. از جمله سفر با وسایل نقلیه عمومی، حضور در مهمانی‌های شلوغ، و هر چیز دیگری که سلامت شما را تهدید کند.

۲- مسئولیت‌پذیر باشید

سرعت سرایت کرونا در جهش‌های جدید رو به افزایش است. اگر به این بیماری مبتلا شدید، به طور سختگیرانه از رفت و آمد با دیگران خودداری کنید. یک سهل‌انگاری ظاهرا ساده می‌تواند به بهای جان یک نفر تمام شود. آن را جدی بگیرید.

۳- تشخیص به موقع

هرگونه علائم بیماری را جدی بگیرید و فرض را بر ابتلا به کرونا بگذارید. در لحظه‌ی مواجه شده با این علائم خود را قرنطینه کنید و تا زمانی که ۱۰۰ درصد از سلامت خود اطمینان حاصل نکردید از قرنطینه خارج نشوید:

  1. سرفه
  2. سردرد
  3. تب
  4. لرز
  5. بدن درد
  6. احساس ضعف

بیماری کرونا ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد و اگر با هر علامت غیرعادی در سلامت خود مواجه شدید همین توصیه را عملی کنید.

۴- تست‌های کرونا دقیق نیستند

اگر علائم بیماری را دارید ولی تست‌های کرونای شما منفی هستند، تست‌ها را بی‌اهمیت در نظر بگیرید. دقت برخی تست‌ها تا ۵۰ درصد یا کمتر است و اگر به صورت صحیح انجام نشود، ممکن است دقت آن‌ها کمتر هم باشد.

۵- کرونا با نوسان همراه است

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید و پس از چند روز احساس بیماری شما کاهش پیدا کرده یا در شروع بیماری احساس می‌کنید که بیماری شما بهبود پیدا کرده است، به دلیل نوسان‌هایی است که در بیماری کرونا وجود دارد. تحت هیچ شرایطی حتی اگر مشکل خاصی ندارید، زودتر از دو هفته از شروع بیماری، از قرنطینه خارج نشوید و تصور نکنید که بیماری تمام شده است. در بهترین حالت که بیماری شما واقعا رو به پایان باشد، هنوز ممکن است باعث ابتلای دیگران به بیماری شوید.

۶- اطلاعات کافی در مورد بیماری را جمع‌آوری کنید

با دانستن اتفاقاتی که در طول بیماری برای شما رخ می‌دهد، خطراتی که شما را تهدید می‌کند، واکنش‌هایی که به رویدادهای مختلف باید نشان بدهید، آمادگی خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید.

۷- از درمان‌های غیرعلمی و مصرف خودسرانه‌ی داروها خودداری کنید

مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی که اثر آن‌ها در درمان کرونا به اثبات نرسیده است، نه تنها کمکی به سلامتی شما نمی‌کند، بلکه می‌تواند شرایط شما را به وضعیت بحرانی برساند. برای مصرف هرگونه دارو یا درمان صرفا با تجویز پزشک اقدام نمایید.

علاوه بر این هرگونه خوراک یا شرایط زندگی که احساس می‌کنید برای شما ناراحتی ایجاد می‌کند، از آن دوری کنید. مثلا اگر مصرف قهوه یا شیر یا هر چیز دیگر حال شما را بد می‌کند، آن را کنار بگذارید.

۸- یک دستگاه پالس‌اکسیمتر تهیه کنید

اگر می‌توانید یک دستگاه پالس اکسیمتر خانگی خریداری کنید یا از دوستان قرض بگیرید و به طور مستمر وضعیت اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنید. مهم‌ترین خطری که سلامت شما را به خطر می‌اندازد، کاهش سطح اکسیژن خون است. در شرایط هشدار لازم است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنید.

۹- دیگران را از بیماری خود مطلع کنید

وضعیت بیماری شما در زمانی کوتاه می‌تواند به حالت اورژانسی تبدیل شود. اطلاعات لازم برای دسترسی به خدمات بیمارستانی را در دسترس داشته باشید و به محض اینکه احساس کردید خطری شما را تهدید می‌کند فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. برخی از علائم که می‌بایست آن‌ها را جدی بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  1. سیاهی رفتن چشم‌ها هنگام راه رفتن
  2. سرگیجه
  3. درد در قفسه سینه
  4. مشکل در تنفس
  5. درد در نواحی حساس مثل قلب

۱۰- استراحت کنید

حتی اگر بخواهید، کرونا آنقدر شما را ضعیف می‌کند که کارایی لازم برای فعالیت را نخواهید داشت. با قرنطینه کردن سختگیرانه و استراحت مطلق به حفظ انرژی بدن برای مقابله با عامل عفونت‌زا کمک کنید.

حتی‌المقدور جریان هوا را به صورت مستمر حفظ کنید. دسترسی به اکسیژن برای بیمار کرونایی بسیار ضروری است و تنفس در فضای بسته، در عرض چند ساعت مقدار اکسیژن هوا را به مقداری پایین‌تر از نیاز یک انسان سالم می‌رساند.

از قدم زدن و انجام حرکت‌های بسیار سبک ورزشی غافل نشوید. بی حرکتی مداوم می‌تواند عوارض جسمی و گوارشی بعدی برایتان ایجاد کند.

۱۱- خوردن و آشامیدن خود را تنظیم کنید

تا جایی که می‌توانید مایعات مصرف کنید. مصرف آب آشامیدنی به مقدار زیاد کاری مشکل است. در عوض از شربت‌های رقیق و چای کمرنگ و دمنوش‌های ملایم گیاهی استفاده کنید. مصرف مایعات در دو بخش به بهبود شما کمک می‌کند. اول هیدراته شدن بدن و کاهش غلظت ترشحات ریه که خروج آن‌ها را آسان‌تر می‌کند و احتمال درگیری ریه را کاهش می‌دهد و دوم خروج حجم زیادی از ویروس‌ها هنگام دفع مایعات از بدن.

اگر حجم چربی کمی در بدن خود دارید، می‌بایست خود را وادار کنید تا علی‌رغم بی‌میلی غذاهای دارای انرژی مصرف کنید.

مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. مقابله با ویروس‌ها به برخی ویتامین‌ها نیازمند است و اگر نتوانید این نیاز بدن را به خوبی تامین کنید، بهبود شما تحت تاثیر جدی قرار می‌گیرد. در صورت لزوم با مشورت پزشک از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید.

۱۲- از ریه‌ی خود محافظت کنید

ترشحات بیش از اندازه‌ی ریه باعث کاهش جذب اکسیژن در بدن می‌شود که عوارض جدی برای بیمار به همراه دارد. سعی کنید روزانه چندین ساعت روی شکم بخوابید تا خروج این ترشحات را آسان کنید.

همچنین لازم است تا روزانه چند بار در حالت سجده، نفس‌های عمیق بکشید و به طور غیرارادی یا ارادی سرفه کنید تا این ترشحات به طور کامل از ریه خارج شوند.

با جلوگیری از درگیری ریه و تخلیه کردن ترشحات آن، احتمال نیاز شما به مراقبت‌های بیمارستانی به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

۱۳- واکسن‌ها کارایی ۱۰۰ درصد ندارند

هرچند از بهترین واکسن‌های موجود برای پیشگیری از کرونا استفاده کرده باشید، اطمینان ۱۰۰ درصدی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، رسیدن به وضعیت بحرانی و عدم انتقال بیماری به دیگران وجود ندارد. کاربرد اصلی واکسن‌های فعلی پیشگیری از تبدیل شدن کرونا به یک بیماری غیرقابل کنترل در ابعاد جامعه است و نه وسیله‌ای برای برگشت به زندگی عادی پیش از کرونا.

یک نظر در مورد «تجربیات کرونا – Covid 19»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *