نخستین سایتی که به کسب و کار تخفیف گروهی وارد شد، سایت Groupon بود. پس از آن در کشورهای مختلف از جمله ایران سایتهای مشابهی راه اندازی شد.
سایتهای تخفیفان و نت برگ هم در سال ۱۳۹۰ با الگوبرداری از این سایت راه اندازی شدند. هر دو سایت در قسمت پابرگ ادعا میکنند که اولین و محبوبترین سایت هستند. در ادامه به بررسی ویژگیها، شباهتها و تفاوتهای این دو سایت محبوب میپردازیم.
ادغام نت برگ و تخفیفان
دو سرویس محبوب تخفیف گروهی نت برگ و تخفیفان در ابتدای بهمن ۱۳۹۸ اعلام کردند که از این پس با یکدیگر ادغام خواهند شد. البته این ادغام با حذف برندها نخواهد بود و صرفا مدیریت این دو مجموعه یکسان خواهد بود. در کنفرانس خبری که برای این رویداد تشکیل شد، علت این ادغام، تمرکز بیشتر بر روی توسعه به جای رقابت اعلام گردید.
این ادغام میتواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین معایب این اتفاق، از بین رفتن بخشی از رقابت در بازار است. در نتیجه، صاحبان کسب و کار انتخاب کمتری برای دریافت پیشنهادهای جذاب خواهند داشت و مشتریان این دو مجموعه هم حق انتخاب کمتری خواهند داشت.
به نظر میرسد مهمترین علت ادغام دو مجموعه، سالها تلاش بی نتیجه هر دو گروه برای از رده خارج کردن رقیب بوده است و اکنون به این نتیجه رسیدهاند که با ادغام و بزرگشدن میتوان مانع ایجاد رقبای سوم و چهارم بود.
مقایسه سطح خدمات
به دلیل رقابتی که بین این دو سایت وجود دارد، خدماتی که به مشتریان ارائه میکنند، تقریبا در یک سطح است و ویژگی منحصر به فرد و کلیدی خاصی در بین این دو سایت وجود ندارد که عاملی باشد تا یکی از دو سایت برتری چشمگیری به دیگری پیدا کند.
با جستجوی اینترنت و مشاهده نظرات کاربران که در سایتهای مختلف درج کردهاند به نظر میرسد که سایت تخفیفان در زمینهی پاسخگویی به مشکلات کاربران، به موقع و مناسب عمل نمیکند و برخی نارضایتیها در این زمینه قابل مشاهده است.
با این وجود در سایت تخفیفان ادعا شده است که ۲۴ ساعته به صورت تلفنی به مشکلات کاربران رسیدگی میشود. قابلیت پشتیبانی تلفنی ۲۴ ساعته، در حال حاضر در نت برگ مشاهده نمیشود.
قوانین و مقررات حمایت از مشتری
در سایت نت برگ بخشی برای مشاهده قوانین و مقررات مشاهده میشود که به طور خلاصه تمامی مسئولیتها شامل کیفیت خدمات و محصولات دریافتی و حتی اصل دریافت خدمات و محصولات را از خود سلب کرده است و مسئولیت شرکت شامل ارسال ایمیل یا برگه نت برگ برای شماست. اگر نتوانید از آن استفاده کنید، نت برگ برای شما کاری انجام نخواهد داد.
در طرف دیگر، تخفیفان در این زمینه مزیت قابل توجهی دارد. هرچند بخشی برای قوانین و مقررات در این سایت دیده نمیشود ولی با توجه به توضیحاتی که در بخش قوانین بازگشت کالا مشاهده میشود و همچنین قابلیت «تخفیفان ۱۰۰» که برای برخی خدمات وجود دارد، به نظر میرسد که تخفیفان شرایط مناسبتری برای شرایط عدم رضایت یا مشکل در خدمات و محصولات در نظر گرفته است.
رتبه الکسا
رتبه الکسا برای سایتهای پربازدید، نشاندهندهی تعداد بازدیدکنندگان آن سایت است. در حال حاضر سایت تخفیفان رتبهی ۳۶۳ و سایت نت برگ رتبه ۷۶۸ را در ایران دارا هستند. با توجه به تغییرات در رتبه الکسا، این عددها ممکن است در طول زمان تغییراتی داشته باشند.
توجه به رتبه الکسا برای بررسی موفقیت یک سایت معتبر و کافی نیست و عوامل مهم دیگری هستند که میبایست مورد توجه قرار بگیرند.
تعداد نصب اپلیکیشن موبایل
تعداد نصب اپلیکیشن موبایل نسخه اندروئید برای نت برگ بیش از ۵۰۰ هزار و برای تخفیفان بیش از ۲۰۰ هزار نفر است. با این حساب، نت برگ هرچند در زمینه سایت، اندکی از تخفیفان عقبتر است ولی در زمینهی اپلیکیشن تقریبا دو برابر تخفیفان مشتری دارد که تفاوت بسیار قابل توجهی به حساب میآید.
حوزه فعالیت
این دو سایت در طول زمان شهرهای مختلفی از کشور را تحت پوشش قرار دادهاند. در حال حاضر هر دو سایت اغلب شهرهای پرجمعیت کشور را پشتیبانی میکنند. تعداد شهرهای موجود در دو سایت حدود ۳۵ شهر است.
بازاریابی ایمیلی
بخش بسیار مهمی از رقابت دو سایت در بازاریابی ایمیلی است که آمار و ارقام دقیقی از آن وجود ندارد. اینکه هر سایت چه تعداد ایمیل واقعی و فعال در اختیار دارد و چه طور علایق و سلایق کاربران را برای ارسال پیشنهادهای هوشمندانه و موفق شناسایی میکند، عاملی است که میتواند در موفقیت نهایی هر یک از دو سایت اثر چشمگیری داشته باشد.
برای مثال اینکه یک سیستم بتواند تشخیص بدهد، برای فردی که علاقمند به سفر است و توانایی مالی کافی را هم دارد، پیشنهاد سفر به چه مناطقی را ارسال کند.
ارسال پیشنهادهای نامناسب برای افراد، علاوه بر اینکه نتیجهی مستقیم ندارد، بلکه باعث ایجاد نارضایتی در افراد و احتمالا خروج از لیست دریافت کنندگان ایمیل خواهد شد.
برندسازی
به نظر میرسد که نت برگ به دلیلی نامی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده است در این زمینه موفقتر بوده است. حتی مواردی را مشاهده کردیم که در سایت تخفیفان، مشتری سوالی پرسیده بود که هر نت برگ چه مقدار قیمت دارد ؟
شاید اگر تخفیفان هم به طور ویژه در مورد برگههای تخفیف، به طور ویژه یک نام ایجاد کند، بتوانید این نقیصه را برطرف کند.
فعالیت و موفقیت در سئو
سایت نت برگ در زمینه سئو نسبت به تخفیفان موفقیت بیشتری به دست آورده است و در کلمه کلیدی «تخفیف گروهی» رتبهی اول را از آن خود کرده است. سایت تخفیفان پس از چند سایت کمتر شناخته شده رتبهای بالاتر از اواسط صفحهی نخست را به دست نیاورده است.
نیاز به توضیح بیشتر نیست که این رتبهها ممکن است در طول زمان تغییر کنند.
تمرکز فعالیت
سایت تخفیفان به تازگی تمرکز اصلی خود را روی تور و گردشگری قرار داده است. به نظر میرسد به دلیل قیمت بیشتر خدمات گردشگری در مقایسه با سایر خدمات روزمره، تخفیفان این تصمیم را گرفته باشد. تبلیغات اینترنتی و سنتی تخفیفان به طور مشخص در این زمینه قابل مشاهده میباشند.
در طرف دیگر، سایت نت برگ به نظر نمیرسد روی زمینهی خاصی متمرکز شده باشد و به صورت عمومی انواع خدمات و محصولات را به مشتریان خود ارائه میکند.