– این یک مقایسه‌ی تجربی است نه علمی –

در طی مطالعات و جستجوها و بررسی‌هایی که انجام دادم، برای راه‌اندازی
فروشگاه اینترنتی دو گزینه‌ی OpenCart و PrestaShop را پیدا کردم که از
محبوبیت بیشتر و کاربران بسیاری برخوردار هستند. در ادامه تلاش می‌کنم، حس و
تجربه‌ام را در مورد این دو سیستم یادداشت کنم.

امکانات
از نظر امکانات، پرستاشاپ به طور مشخصی، امکانات گسترده‌تری دارد. البته این امکانات ممکن است در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. اوپن‌کارت، تقریبا تمام نیازهای اولیه برای راه‌اندازی یک فروشگاه را پوشش می‌دهد.

بانک افزونه‌ها

هر دو سیستم دارای تعدادی افزونه‌ی از پیش نصب شده و یک مخزن آنلاین برای افزونه‌های دیگر هستند. حجم افزونه‌های نصب شده روی پرستاشاپ بسیار بیشتر از اوپن‌کارت است. از طرف دیگر، نیاز اوپن‌کارت به افزونه‌ها بیشتر از پرستاشاپ است در حالی که این نیاز را به خوبی برطرف نمی‌کند.

افزونه‌های خوب و مهم موجود در سایت پرستاشاپ و اوپن‌کارت عمدتا تجاری هستند. قیمت افزونه‌های پرستاشاپ به طور تقریبی حدود ۷۰-۸۰ دلار است در حالی که افزونه‌های اوپن‌کارت به طور متوسط ۲۰ دلار قیمت دارند.

ظاهرا کنترل تیم توسعه روی افزونه‌های پرستاشاپ بسیار بهتر است. به همین دلیل، کیفیت و اطمینان به افزونه‌های پرستاشاپ بالاتر به نظر می‌رسد.

توسعه‌ی افزونه‌های جدیددر شکل توسعه‌ی افزونه‌های جدید، اوپن‌کارت یک فاجعه است. برای اضافه کردن یک افزونه‌ی جدید، باید چندین فایل را در شاخه‌های مختلف و پیش‌فرض اوپن‌کارت کپی کنید ! برای تغییر دادن کارایی‌های پیش‌فرض هم دو راه دارید. یا تغییر فایل‌های اصلی ! یا استفاده از افزونه‌ی VQMod که خود یک فاجعه‌ی دیگر است کمک بگیرید.

در طرف مقابل، پرستاشاپ، برای هر افزونه یک شاخه‌ی مجزا اختصاص می‌دهد و با استفاده از Hookهای آن می‌توانید، عملکردهای هسته را تغییر دهید.
فکر می‌کنم عبارت «فاجعه» به خوبی وضعیت اوپن‌کارت را شرح ندهد، برای انتقال بهتر حس موجود از عبارت «هرکی‌هرکی» هم می‌شود استفاده کرد 🙂

بهینه‌سازی موتور جستجو( SEO )

هر دو سیستم امکاناتی برای SEO در اختیار صاحب فروشگاه قرار می‌دهند. امکانات و کارایی پرستاشاپ در SEO بهتر از اوپن‌کارت است.

کارایی

با توجه به کیفیت کدنویسی، به نظر می‌رسد اوپن‌کارت در حجم بالای تراکنش‌ها آسیب‌پذیر باشد.

سیستم قالب‌نویسی

شکل توسعه‌ی قالب در هر دو محصول شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد. جز اینکه در پرستاشاپ از Smarty برای توسعه‌ی قالب کمک گرفته می‌شود. این ویژگی می‌تواند سرعت کدنویسی و قابلیت توسعه‌پذیری قالب‌ها را افزایش دهد.

بخش مدیریت

ساختار و شیوه‌ی کدنویسی در پرستاشاپ بهتر و بهینه‌تر است و از این جهت هم اوپن‌کارت نمره‌ی خوبی دریافت نمی‌کند.

مستندات

در مورد کیفیت مستندات، پرستاشاپ باز هم گوی سبقت را از اوپن کارت می‌رباید.

یکپارچه‌سازی
هر دو سیستم دارای افزونه‌هایی تجاری و رایگان برای یکپارچه‌سازی با سیستم‌های دیگر مثل وردپرس و جوملا هستند. در این زمینه هم پرستاشاپ سازگاری بهتری با سیستم‌های دیگر دارد.

——————————-

نتیجه‌گیری

اگر به یک فروشگاه معمولی بدون امکانات خاص و با تعداد محصولات محدود فکر می‌کنید، اوپن‌کارت گزینه‌ی قابل قبولی است.

ولی اگر به امکانات خاص نیازمند هستید و می‌خواهید یک فروشگاه به معنی واقعی در اختیار داشته باشید، پرستاشاپ گزینه‌ی نهایی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *