افزایش حجم پایگاه داده‌ی جوملا به دلایل گوناگون و وابسته به تنظیمات مختلف ممکن است رخ دهد.

در ادامه به سه دلیل متداول و راه برطرف کردن آن‌ها می‌پردازیم.

جوملا

۱- افزایش حجم جدول کاربران

یکی از آسیب‌پذیری‌های جوملا، هدف قرار گرفتن توسط ربات‌های ثبت نام است. این ربات‌ها چنانچه ثبت نام در سایت شما باز باشد، هزاران کاربر در سایت شما ایجاد می‌کنند و پس از تایید، در صفحات شخصی هر کاربر مطالب مورد نظر خود را می‌نویسند.

این مطالب علاوه بر پر کردن حجم پایگاه‌داده‌ی شما، در رتبه‌ی SEO سایت شما نیز ممکن است اثر منفی داشته باشند.

برای برطرف کردن این اشکال، به بخش کاربران جوملا مراجعه کنید و چنانچه مشاهده کردید که صدها و هزارها کاربر در این بخش وجود دارد، ابتدا به بخش تنظیمات مراجعه کنید و ثبت نام را غیرفعال کنید. در صورتی که کاربران عادی باید بتوانند در سایت شما ثبت نام کنند، حتما از یک سیستم Captcha قدرتمند برای جلوگیری از عملکرد ربات‌ها استفاده کنید.

برای امنیت بیشتر می‌توانید فعال‌سازی کاربران را توسط مدیر انجام دهید تا جلوی ورود ربات‌های مزاحم گرفته شود

مرحله‌ی بعدی، حذف کاربران ثبت شده است که بسته به تعداد آن ممکن است لازم شود از روش‌های خاصی استفاده کنید که شرح آن در این مطلب نمی‌گنجد.

۲- افزایش حجم جدول Session ها

جدول Session ها یک جدول اتوماتیک است. به این معنی که محتویات آن به صورت خودکار ایجاد و حذف می‌شود. چنانچه ورودی سایت شما زیاد باشد یا زمان نگهداری اطلاعات کاربران وارد شده به سایت طولانی باشد، حجم این جدول افزایش پیدا می‌کند.

در حالتی که ورودی سایت شما زیاد است. کار خاصی قابل انجام نیست. ولی اگر مدت زمان نگهداری Session به صورت اتفاقی یا عمدی طولانی تعریف شود، حجم این جدول افزایش پیدا می‌کند.

برای اصلاح این اشکال به بخش تنظیمات جوملا و سربرگ اصلی مراجعه کنید. سپس بررسی کنید که مقدار Session Lifetime روی عددی منطقی مثل ۶۰ تنظیم شده باشد.

تنظیم Session Lifetime روی ۶۰ به این معنی است که هر کاربر چنانچه در فاصله‌ای بیش از ۶۰ دقیقه به سایت سربزند، مانند این است که یک کاربر جدید است و کمتر از این مدت، در سایت شناخته شده باقی می‌ماند.

۳- افزایش حجم جدول Advanced Search

جوملا برای افزایش سرعت جستجو داخل متن‌های شما، هر محتوای وارد شده را به صورت کلمه به کلمه در جداولی فرعی ذخیره می‌کند تا در هنگام جستجو، پیدا کردن کلمات مورد نظر کاربر در کمترین زمان ممکن به انجام برسد. در صورتی که حجم مطالب سایت شما زیاد و متنوع باشد، حجم این جدول‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید از مزیت جستجوی سریع و کاهش بار سرور در هنگام جستجو بهرمند شوید، کار خاصی برای کاهش حجم این جدول‌ها نمی‌توان انچام داد.

ولی چنانچه جستجو از امکانات حاشیه‌ای سایت شما به حساب می‌آید، می‌توانید با مراجعه به منوی کامپوننت‌ها، سپس Advanced Search سپس کلیک روی دکمه‌ی Purge اطلاعات ذخیره شده در این جدول‌ها را حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *