استفاده از Honeypot یا کندوی عسل یکی از روش‌های امنیتی در سیستم‌های نرم‌افزاری و اینترنتی است. با استفاده از تکنیک هانی‌پات، محل‌هایی در نرم‌افزار تعبیه می‌شود که توسط کاربران عادی قابل مشاهده نیستند یا به گونه‌ای است که کاربران به صورت معمول استفاده‌ای از از این قسمت‌ها نخواهند کرد.

کاربرد هانی‌پات زمانی مشخص می‌شود که مهاجم یا خرابکار بدون اطلاع از اینکه این بخش از نرم‌افزار، کاربرد خاصی ندارد و قرار نیست توسط کاربران استفاده شود، سعی می‌کند به آن نفوذ کند یا در آن تغییراتی انجام دهد. اینجاست که سیستم متوجه می‌شود فرد متصل شده به این بخش از نرم‌افزار، احتمالا یک خرابکار است و به آسانی از میان هزاران و میلیون‌ها درخواست صحیح، او رو شناسایی و مسدود می‌کند.

هانی‌پات اگر در کنار سایر روش‌های امنیتی به کار گرفته شود، اثرات بسیار خوب و قابل توجهی در افزایش امنیت نرم‌افزار بر جای خواهد گذاشت.

مثال هانی پات

یک مثال از هانی‌پات، درج یک فیلد متنی مخفی در فرم‌های ارسال کامنت سایت‌ها است. کاربران عادی نمی‌توانند این فیلد را ببینند و آن را پر کنند ولی ربات‌ها، اغلب نمی‌توانند تشخیص دهند که این فیلد در ظاهر سایت مخفی است و مقداری در آن پر می‌کنند و فرم را ارسال می‌کنند. با این روش به آسانی بخش قابل توجهی از کامنت‌های ارسالی توسط ربات‌ها شناسایی خواهد شد.

همان طور که گفته شد، این روش یک روش قطعی برای حفاظت از سیستم نیست و باید در کنار سایر روش‌های حفاظتی مثل Captcha یا لیست سیاه کلمات به کار گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *