فشرده سازی فایل‌ها بر اساس نوع محتوایی که داشته باشند با درصدهای مختلفی امکان‌پذیر است

برخی از انواع فایل‌ها به صورت پیش فرض فشرده هستند. از آن جمله می‌توا به فایل‌های jpg، gif، png، mkv، mp3 و بسیاری از انواع دیگر فایل‌های صوتی و تصویری و چندرسانه‌ای

این گونه از فایل‌ها چنانچه بخواهند با همان پسوند و کیفیت موجود، فشرده‌سازی شوند، معمولا نتیجه‌ی دلخواه به دست نخواهد آمد و برای رسیدن به حجم کمتر این فایل‌ها می‌بایست به فرمت‌هایی که فشرده نباشند یا از الگوریتم‌های فشرده‌سازی قوی‌تری بهره‌گیری می‌کنند استفاده شود.

فشرده سازی عمومی

فشرده سازی عمومی فایل‌ها برای گروهی از فایل‌ها با محتواهای مختلف مثلا یک نرم‌افزار کاربری که ۳۰۰ فایل در خود جای داده است، با استفاده از ابزارهای عمومی مانند 7Zip و WinRAR قابل انجام است.

تنظیمات انجام شده در این نرم‌افزارها می‌تواند اثر قابل توجهی روی حجم فایل نهایی بر جای بگذارد

افزایش قدرت فشرده‌سازی معمولا با کاهش سرعت در هنگام فشرده‌سازی و با افزایش مصرف حافظه در هنگام فشرده‌سازی و بازگشایی برجای خواهد گذاشت.

فشرده‌سازی مجموعه‌ی زیادی از فایل‌ها که محتوایی شبیه به هم دارند، اگر به صورت Solid به انجام برسد، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی حجم خروجی می‌شود.

برای مثال اگر تعداد ۵۰۰ فایل با پسوند txt به صورت Solid فشرده شوند، حجم فایل نهایی به مراتب کمتر از زمانی خواهد بود که این ۵۰۰ فایل به صورت عادی فشرده شوند. فشرده‌سازی Solid با یکی کردن فایل‌های متعدد، سبب می‌شود قدرت فشرده سازی افزایش یابد.

فشرده‌سازی فایل‌های تصویری

فایل‌های تصویر مانند jpg و png فایل‌هایی از پیش فشرده هستند. البته ممکن است فشرده سازی این فایل‌ها به خوبی انجام نشده باشد و با استفاده از ابزاری مانند File Optimizer که انواع مختلف روش‌های فشرده‌سازی را روی این فایل‌ها آزمایش می‌کند، بدون تغییر در کیفیت بتوانید به حجم‌هایی پایین‌تر دست پیدا کنید.

راه دیگر برای کاهش حجم فایل‌های تصویری مانند jpg، تبدیل نوع محتوای آن‌ها است. jpg یک فرمت نسبتا قدیمی و با الگوریتم‌های قدیمی است. با تبدیل این نوع تصویر به فرمت‌های جدیدتری مانند jpeg2000 و webp شرکت گوگل، با کمترین تغییر در کیفیت، حجم‌هایی به مراتب کمتر قابل دستیابی خواهد بود.

فشرده‌سازی فایل‌های صوتی

فایل‌های صوتی نیز اغلب فایل‌هایی فشرده هستند. همان گونه که در مورد فایل‌های تصویری گفته شد، فشرده‌سازی این گونه فایل‌ها بدون تغییر فرمت، تا حد قابل قبولی امکان‌پذیر نیست. به همین منظور استفاده از فرمت‌های جدیدتر مانند m4a و aac که توانایی دارند بدون کاهش قابل تشخیص کیفیت صوت، حجم‌هایی کمتر در اختیار شما قرار دهند، راه حل مناسب‌تری برای کاهش حجم این گونه فایل‌ها به شمار می‌رود.

فشرده‌سازی فایل‌های چندرسانه‌ای

فایل‌های چندرسانه‌ای نیز اغلب فایل‌هایی فشرده هستند و برای کاهش حجم آن‌ها می‌بایست فرمت داخلی آن‌ها تغییر کند، پسوند فایل‌های چندرسانه‌ای اغلب برای تشخیص نوع محتوای آن‌ها کفایت نمی‌کند. یک فایل با پسوند mp4 ممکن است حاوی محتویاتی با انواع بسیار متفاوت و فشرده‌سازی مختلف باشد. به همین منظور استفاده از ابزارهای تبدیل ویدئو مانند Freemake Video Converter می‌تواند روشی مناسب برای تبدیل محتوای داخلی این فایل‌ها و دستیابی به حجم‌هایی کمتر باشد.

هرچه ابعاد فریم‌های تصویر و تعداد فریم در ثانیه فایل ویدئویی کمتر باشد، امکان فشرده‌سازی به حجم‌هایی کوچکتر،‌بیشتر در دسترس قرار خواهد گرفت.

اطلاعات بیشتر در مورد فشرده‌سازی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فشرده‌سازی فایل‌های مختلف اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *