برنامه‌نویسی

  1. نخستین نکته که اهمیت زیادی دارد، دانستن این است که تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خبره کاری زمان‌بر است. شاید بتوان گفت که کسب مهارت برنامه‌نویسی در زمانی کمتر از پنج سال کاری ناممکن است.
  2. هر چه تلاش و پشتکار یک برنامه‌نویس بیشتر باشد، زمان رسیدن به این مهارت می‌تواند کوتاه‌تر باشد و اگر این زمان به بیش از ۱۰ سال هم برسد، موضوع تعجب‌آوری نیست.
  3. یک برنامه‌نویس خبره باید تجربه و مهارت را در کنار یکدیگر داشته باشد. تجربه جز با تمرین و کار به دست نمی‌آید. و مهارت هم با مطالعه‌ی زیاد دست‌یافتنی است.
  4. موضوع بعدی که باید به آن توجه شود این است که یک برنامه‌نویس خبره کسی است که به راحتی بتواند با چندین زبان مختلف کدنویسی کند و توانایی یادگیری زبان‌های جدید را در خود ببیند.
    دنیای نرم‌افزار ماهانه و سالانه در حال تغییرات بنیادین است. کسی که نتواند خودش را با این تغییرات وفق بدهد، قطعا از گردونه خارج خواهد شد.
  5. از بهترین راه‌ها برای افزایش مهارت، یاد دادن آنچه می‌دانید است. اگر از آموختن دانسته‌های خود به دیگران دریغ کنید، در حقیقت مانع رشد خود شده‌اید.
    نوشتن وبلاگ، پاسخ دادن به پرسش‌های افراد مبتدی و مشارکت در شبکه‌های پرسش و پاسخ مانند StackOverflow از بهترین راه‌ها برای آموختن به دیگران هستند.
  6. شبکه‌های اجتماعی دارای پتانسیلی بسیار قوی در افزایش و گسترش دانش دارند. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. گروه‌های برنامه‌نویسی را بیابید و در آن‌ها عضو شوید. با این کار از آخرین اخبار و رویدادهای دنیای نرم‌افزار و برنامه‌نویسی آگاه می‌شوید و می‌توانید آنچه دیگران در حال انجامش هستند را مشاهده کنید.
  7. حتی اگر جایی مشغول به کار هستید و فرصت انجام کاری را ندارید، در شبکه‌های کاریابی خویش‌فرما( Freelance ) عضو شوید. پروژه‌هایی که در این شبکه‌ها ایجاد می‌شوند حاوی اطلاعات بسیاری مفیدی است که با مطالعه‌ی آن‌ها می‌توانید ایده‌های نابی به دست آورید.
  8. اگرچه با توسعه‌ی اینترنت ممکن است به نظر برسد، نیاز به کتاب کمتر شده است. با این حال هنوز کیفیت مطالب نوشته شده در کتاب‌ها بسیار بیشتر از مطالب موجود در اینترنت است. بنابراین از خواندن کتاب‌ها غافل نشوید. کتاب‌ها معمولا چندین بار از نظر محتوایی و نگارش بازبینی می‌شوند که این موضوع در مطالبی اینترنتی کمتر رعایت می‌شود.
  9. و نکته‌ی آخر اینکه یک برنامه‌نویس خبره می‌داند که دنیای کامپیوتر بی‌انتها است. و هر چه قدر هم تجربه و مهارت داشته باشد، چیز زیادی نیست
    مغرور شدن یک برنامه‌نویس، بزرگترین سد در برابر رشد او است. دانستن این موضوع که دانش و تجربه‌ی قابل کسب در برابر آنچه وجود دارد نقطه‌ای‌ بسیار کوچک است، عامل رشد و موفقیت نهایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *