یخچال‌های مدرن که دارای سیستم‌های ضدبرفک و چندین فن هستند، طوری طراحی شده‌اند که مصرف برق کمتری داشته باشند. یکی از بهینه‌سازی‌هایی که در این یخچال‌ها وجود دارد، کار کردن طولانی‌تر و دفعات کمتر روشن و خاموش شدن کمپرسور یخچال است. هر چه تعداد دفعات روشن و خاموش شدن یخچال کمتر باشد، نیاز به استارت هم کمتر می‌شود. با توجه به اینکه استارت موتور باعث ایجاد شوک در مصرف برق می‌شود و همچنین افزایش استهلاک دستگاه می‌شود، طبیعی است که یخچال‌های جدید حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد اوقات با کمپرسور روشن مشغول به کار باشند.

همچنین اگر موتور یخچال در دور آرام کار کند، فشار فیزیکی کمتری به مدار سرمایش و کمپرسور وارد می‌شود و در نتیجه عمر قطعات آن افزایش پیدا می‌کند.

یخچال

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال بسته به شرایط زیر می‌تواند متغیر باشد:

  1. حجم مواد غذایی داخل یخچال
  2. دمای هوای بیرون یخچال
  3. دمای هوایی که برای داخل یخچال تنظیم کرده‌اید
  4. تعداد دفعات باز و بسته شدن درب یخچال

اگر مدت زمان روشن بودن موتور یخچال بیش از اندازه زیاد باشد و یا به طور دائم مشغول به کار باشد، احتمالا مشکلی در عملکرد یخچال وجود دارد. البته هنگامی که یخچال گرم شده باشد یا تازه آن را در مدار قرار داده‌اید، ممکن است تا حدود یک روز یخچال به طور دائم کار کند تا بتواند دمای لازم را ایجاد کند.

علامت‌هایی که یخچال به تعمیر نیاز دارد

  • اگر یخچال شما به صورت مستمر در حال کار است و نمی‌تواند دمای لازم را چه در بخش یخچال و چه در بخش فریزر ایجاد کند، لازم است تا وضعیت آن بررسی شود.
  • اگر در کف یخچال یا فریزر آب جمع می‌شود.
  • اگر بدنه‌ی یخچال شما بیش از اندازه گرم می‌شود
  • اگر صداهای غیرعادی از یخچال شنیده می‌شود.

برای تشخیص دمای مناسب یخچال ممکن است از دماسنج دیجیتالی داخل یخچال یا از یک دماسنج معمولی استفاده کنید. سفت نشدن کافی بستنی در قسمت فریزر و سفت نبودن کافی کره در بخش یخچال می‌تواند یک نشانه‌ی دیگر از اشکال در سیستم سرماساز باشد.

برخی از مشکلاتی که باعث کارکرد نادرست یخچال می‌شوند

  1. خالی شدن گاز یخچال و نیاز به شارژ مجدد یا تعمیر آسیب‌ها
  2. خراب شدن سنسورهای دما در بخش‌های مختلف یخچال
  3. پر بودن بیش از اندازه یخچال و ایجاد مانع در برابر گردش صحیح هوا
  4. خراب بودن عایق‌های اطراف درب
  5. خراب بودن المنت یخ‌زدایی یا سنسور یخ‌زدایی یخچال
  6. خراب بودن فن‌های گردش هوا در داخل یخچال و پشت یخچال

با توجه به اینکه یخچال از جمله لوازم ضروری و مهم منزل است، برای جلوگیری از مشکلات و هزینه‌های تصاعدی تعمیرات یا تعویض آن، لازم است تا مشکلات ساده در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شوند و از ایجاد مشکلات بعدی و بزرگتر پیشگیری شود.

چه طور زمان روشن ماندن یخچال را کم کنیم ؟

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید زمان روشن ماندن یخچال را به حداقل برسانید:

  1. به صورت دوره‌ای یخچال را سرویس کنید.
    مهم‌ترین بخش یخچال که به سرویس نیاز دارد، کندانسور و فن پشت یخچال است که گرمای دریافت شده از داخل یخچال را به فضای بیرون منتقل می‌کند. اگر کندانسور یا رادیاتور پشت یخچال کثیف باشد یا فن آن کار نکند، موتور یخچال ناچار است مدت طولانی‌تری کار کند تا بتواند گرمای داخل یخچال را جذب کند.
  2. میزان رطوبت داخل یخچال و فریزر را کاهش دهید.
    آب دارای ظرفیت گرمایی بسیار زیادی است. مقدار کمی رطوبت که از غذاها یا میوه‌ها به داخل یخچال منتقل شود، چند برابر میزان مصرف انرژی را بیشتر می‌کند. سعی کنید همه چیز را داخل ظرف‌های دربسته در یخچال نگهداری کنید تا هم میزان مصرف انرژی کاهش پیدا کند و هم بهداشت داخل یخچال بیشتر رعایت شود.
  3. فاصله‌ی مناسب را در اطراف یخچال باقی بگذارید.
    انتقال گرما به محیط به گردش هوا نیازمند است. دقت کنید که در پشت و کناره‌های یخچال فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد.
  4. درب یخچال را باز نگذارید.
    جذب گرما و انتقال آن به بیرون به انرژی زیادی نیازمند است. هر چه میزان باز بودن درب یخچال بیشتر باشد، سرمای بیشتری به هدر می‌رود و یخچال مدت طولانی‌تری باید کار کند تا این شرایط را به حالت قبلی برگرداند.
  5. از سالم بودن موتور یخچال و میزان گاز آن مطمئن شوید.
    عمر مفید موتور یخچال محدود است و به طور معمول پس از ۲۰ تا ۲۵ سال به تعویض نیاز دارد. موتورهای مستهلک توانایی کمتری دارند و مدت طولانی‌تری باید کار کنند. همچنین اگر مقدار گاز موجود در مدار سرمایش یخچال کم و زیاد باشد، عملکرد صحیح آن مختل می‌شود. لازم است تا میزان گاز مبرد به طور دقیق تزریق شود. اگر کندانسور یخچال شما تمیز است و فن آن هم به درستی کار می‌کند ولی بدنه‌ی یخچال بیش از اندازه داغ است می‌تواند به دلیل زیاد بودن میزان گاز در مدار باشد.
  6. فن‌های اواپراتور را سرویس کنید.
    داخل فضای یخچال دو یا چند فن برای انتقال سرمای مدار یخچال به مواد داخل آن تعبیه شده است. اگر این فن‌ها به درستی کار نکنند، فضای داخل یخچال شما خنک نمی‌شود و موتور یخچال مدت طولانی کار می‌کند تا دما به سطح مورد انتظار برسد.
  7. سنسورهای دما را بررسی کنید.
    اگر مواد داخل یخچال شما یخ می‌زنند، ممکن است سنسورهای دمای محیط اشکال پیدا کرده باشند و دمای داخل را به درستی تشخیص نمی‌دهند. با تعویض این سنسورها، موتور یخچال در زمان صحیح خاموش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *