وارانتی و گارانتی دو نوع ضمانت خدمات یا محصولاتی هستند که از طرف فروشنده یا تولیدکننده به خریداران ارائه می‌شود. به دلیل معنی نزدیک این دو کلمه حتی انگلیسی‌زبان‌ها نیز در بسیاری موارد آن‌ها را در جای یگدیگر استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی دو کلمه وارانتی و گارانتی در بار حقوقی آن‌ها است و در ظاهر تفاوت آن‌ها چندان به چشم نمی‌آید.

گارانتی چیست ؟

گارانتی بالاترین سطح ضمانت محصول یا خدمت است. به این شکل که فروشنده به صورت حقوقی و رسمی می‌پذیرد که اگر محصول، کارایی لازم را نداشت یا کیفیت مورد انتظار را برآورده نکرد، خریدار می‌تواند محصول را در هر زمان برگشت داده و مبلغ پرداختی را پس بگیرد.
برای مثال اگر فروشنده‌ای گارانتی کند که کولر تولیدی می‌تواند فضایی ۱۰۰ متری را کاملا خنک کند و مصرف کننده موقع مصرف متوجه شود که توان کولر برای خنک کردن این فضا کافی نیست، می‌تواند کولر را به فروشنده پس بدهند.

وارانتی چیست ؟

وارانتی سطح پایین‌تری از ضمانت است و تنها تضمین می‌کند که در صورت خراب شدن یا معیوب بودن محصول در مدت مشخص، خریدار بدون پرداخت وجه، محصولی جدید از همان نوع را تحویل می‌گیرد یا تولیدکننده آن را تعمیر می‌کند.
به عبارت دیگر برخلاف گارانتی، تنها ضمانتی که در وارانتی داده می‌شود این است که محصول در مدتی معین، خود به خود خراب نشود در صورت خرابی به رایگان تعمیر یا تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *