هنگام استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس برای طراحی سایت، موجودیت‌های متعددی مثل برگه، صفحه، دسته‌بندی، رسانه، برچسب، محصول و … در دسترس هستند که همگی می‌توانند در نقشه سایت XML درج شوند.

اگر با نقشه سایت آشنایی ندارید، این نوشته را در مورد نقشه سایت بخوانید.

در هنگام ساخت نقشه سایت این سوال پیش می‌آید که کدام یک از موارد فوق می‌بایست در نقشه سایت موجود باشند و کدام یک می‌بایست حذف شوند.

مواردی که باید در نقشه سایت موجود باشند

کلیه صفحاتی از سایت که ممکن است نیاز کاربران را برآورده کند و ساختار و کیفیت آن برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده است، می‌بایست در نقشه سایت گنجانده شوند.
صفحاتی مثل محصولات، مقالات، صفحات گالری و … که حاوی اطلاعات مفید و کارآمدی برای کاربران هستند را در نقشه سایت بگنجانید.

مواردی که باید از نقشه سایت حذف شوند

صفحاتی که کمکی به کاربران نمی‌کند یا احتمالا کاربران بسیار اندکی ممکن است بخواهند از اطلاعات آن استفاده کنند را از نقشه سایت حذف کنید.
مثلا صفحات دسته‌بندی و برچسب‌ها اغلب از جمله این صفحات به شمار می‌روند. مگر در مواردی خاص که دسته‌بندی‌های شما دارای محتوای ارزشمند و مورد نظر کاربران است، این کار مفیدتر از نگهداری این صفحات خواهد بود. یکی از مثال‌هایی که ممکن است صفحات دسته‌بندی برای کاربران مفید باشد، در سایت‌های فیلم و موسیقی است. مثلا دسته‌بندی فیلم‌های کارگرانی خاص یا دسته‌بندی موسیقی‌های نوازنده‌ای خاص ممکن است مورد جستجوی کاربران باشد. در این گونه موارد هم باید دقت کنید که دسته‌بندی‌های شما محدود و مفید باشند و هدف اصلی شما از ایجاد دسته‌بندی‌های افزایش تعداد صفحات سایت نباشد.

آیا تعداد صفحات زیاد برای سایت مفید است ؟

با توجه به تغییرات اخیر گوگل به نظر می‌رسد که تعداد صفحات زیاد نه تنها کمکی به سایت شما نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث شود ارزش سایت شما از نظر گوگل کاهش پیدا کند و همچنین باعث شود که سرعت مراجعه گوگل به صفحات مهم شما نیز کمتر شود. هنگامی که شما ۱۰۰۰ صفحه کم ارزش در سایت خود دارید، سرعت مراجعه گوگل به تک تک این صفحات کمتر از حالتی است که ۱۰ صفحه مهم دارید.

قدم بعدی پس از تنظیم نقشه سایت چیست ؟

پس از اینکه تنظیمات نقشه سایت را به انجام رساندید، بهتر است متاتگ‌های noindex را روی صفحه‌های اضافی سایت فعال کنید. تا در صورتی که گوگل از هر طریق به این صفحات دسترسی پیدا کرد، آن‌ها را ذخیره‌سازی نکند.
یک سایت با تعداد محتوای اندک و مفید و باارزش از سایتی با صدها صفحه بی ارزش اعتبار بیشتری جذب خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *