بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کار جدید وارد فضای اینترنت می‌شوند و با این تصور که کار کردن در این فضا کاری آسان است و بدون تخصص لازم و بدون سرمایه‌گذاری کافی می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد، سایت‌های اینترنتی جدیدی را راه اندازی می‌کنند.

دیوار

بر خلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، موفقیت در اینترنت کار آسانی نیست. راه اندازی هر کسب و کار اینترنتی یا غیر اینترنتی نیازمند تجربه، مهارت و سرمایه‌گذاری لازم است.

مقدار سرمایه‌ی انسانی و تخصصی و مالی که برای یک کسب و کار صرف می‌شود، نسبت مستقیم با سوددهی آن دارد. برای مثال نمی‌توان انتظار داشت با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری و بدون مهارت خاص، سایتی راه اندازی شود که ماهیانه ۱ میلیون تومان سوددهی دارد.

هر جا که چنین فضایی وجود داشته باشد، ده‌ها و صدها نفر به آن کار وارد خواهند شد و اینقدر تعداد این افراد زیاد می‌شود که نسبت معقولی بین سرمایه و سوددهی برقرار شود و دیگر کسی وارد آن کار نشود.

بنابراین انتظار اینکه با نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرس و نصب یک قالب آگهی روی آن، سایتی مانند دیوار داشته باشیم یا با نصب یک قالب فروشگاهی سایت مانند دیجی‌کالا راه اندازی کنیم، کوچکترین نسبتی با واقعیت ندارد و چنین کسب و کارهایی اغلب حتی نمی‌توانند سرمایه اولیه خود را برگشت دهند.

راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در مقایسه با کسب و کارهای فیزیکی و سنتی به سرمایه‌ی کمتری نیاز دارد ولی این سرمایه هر چه کمتر باشد، احتمال موفقیت در آن هم کمتر است. سرمایه دارای انواع مختلفی است. دانش و مهارت صاحبان کسب و کار هم نوعی سرمایه است که نسبت به سرمایه مالی می‌تواند ارزش به مراتب بیشتری داشته باشد. زیرا دستیابی به پول بسیار آسان‌تر از کسب مهارت‌های تخصصی است که ممکن است سال‌ها برای دستیابی به آن زمان نیاز باشد.

در نتیجه برای شروع کسب و کار اینترنتی جدید وجود مهارت و تخصص و سرمایه مالی هر کدام به مقداری ضروری است و چنانچه هر کدام کمتر از آنچه نیاز است، موجود باشند، احتمال شکست کسب و کار بسیار افزایش خواهد یافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *