کنترل اینکه چه افرادی به مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند، شیوه‌های مختلفی دارد که در شبکه‌های اجتماعی مختلف به صورت‌های مختلف پیاده‌سازی شده است.

هر یک از این روش‌ها، ممکن است عاملی شود تا عده خاصی از افراد به این شبکه اجتماعی رو بیاورند و از آن برای هدفی خاص استفاده کنند یا اینکه نخواهند در آن فعالیتی داشته باشند.

دقت به انواع روش‌های کنترل دسترسی، می‌تواند دید بازتری برای برنامه‌نویسی به برنامه‌نویسان و همچنین به صاحبان ایده برای ایجاد استارتاپ یا کسب و کارهای اینترنتی جدید بدهد.

۱- شیوه دسترسی در اینستاگرام

اینستاگرام دو حالت کلی را برای کنترل دسترسی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  1. حالت عمومی
  2. حالت خصوصی

در حالت عمومی همه افراد می‌توانند مطالب شما را ببینند مگر اینکه فرد خاصی را Block کرده باشید.
در حالت خصوصی هیچ کس نمی‌تواند مطالب شما را ببیند مگر اینکه به او اجازه داده باشید.

۲- شیوه دسترسی در فیسبوک

در فیسبوک ترکیبی بسیار متنوع از دسترسی وجود دارد. ممکن است یک نوشته خاص را برای فردی خاص یا گروهی خاص یا دوستان‌تان یا دوستان خودتان و دوستان دوستان خودتان قابل مشاهده کنید.
همچنین ممکن است برخی افراد را مسدود کنید تا نتوانند مطالب شما را ببینند.
کنترل دسترسی در فیسبوک بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه مخاطب شبکه‌های اجتماعی کاربران کم و بیش مبتدی هستند، فکر می‌کنم که در اغلب موارد یا نتوانند به درستی تنظیمات آن را انجام دهند یا به طور کلی متوجه نباشند که چه افرادی می‌توانند مطالب آن‌ها را مشاهده کنند.

۳- شیوه دسترسی در گوگل پلاس

شبکه گوگل پلاس هرچند اکنون در حال تعطیل شدن است، ولی شیوه‌ای جدید و گویا برای کنترل دسترسی طراحی کرده بود. در حالت کلی هر نوشته به صورت صریح و قابل مشاهده می‌بایست تعیین وضعیت شود. افرادی که می‌توانند هر نوشته را ببینند، می‌توانند افراد خاص، Circle یا گروه خاص و یا عمومی باشد.
قرار دادن کنترل دسترسی به صورت گویا و درشت زیر هر نوشته، کمک می‌کند تا دسترسی در این شبکه تحت کنترل باشد و اشتباه جلوگیری شود.
همچنین رابط کاربری روان برای قرار دادن افراد در Circleها نیز از جمله مزایایی است که اضافه و کم کردن افراد را به این نوع از گروه‌بندی آسان می‌کند.

۴- شیوه دسترسی در تلگرام

گروه‌ها و کانال‌ها در تلگرام ممکن است خصوصی یا عمومی باشند. در گروه‌های خصوصی، عضویت افراد تحت کنترل مدیر گروه یا کانال است و هر کسی نمی‌تواند در آن عضو شود.
در گفتگوهای دونفره نیز امکان Block کردن افراد خاص وجود دارد تا نتوانند پیامی براش شما بفرستند و نتوانند تصاویر پروفایل شما را ببینند.
در نسخه‌های جدید تلگرام، کنترل بیشتری روی حق دسترسی به وجود آمده است. از جمله:

  1. امکان کنترل مشاهده تصویر پروفایل برای افراد خاص
  2. امکان تعیین اینکه هنگام Forward مطالب شما، اشخاص ثالث متوجه شوند که منبع اصلی نوشته شما بوده‌اید یا خیر

۵- شیوه دسترسی در توئیتر

توئیتر به صورت پیش‌فرض حالت عمومی دارد ولی این اختیار را به صاحب حساب می‌دهد که توئیت‌های خود را به صورت خصوصی و برای دوستان خود منتشر نماید. با خصوصی کردن توئیت‌ها، مطالب قبلی به وضعیتی که در زمان انتشار داشته‌اند باقی می‌مانند و توئیت‌های جدید به صورت خصوصی منتشر می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *